TIPS OM KLANTEN TEVREDEN TE HOUDEN

‘Een goede klantbeleving is geld waard’

De eerste indruk die je een klant geeft, is belangrijk: “Begin met een vriendelijke begroeting." Foto: Shutterstock

Carwashondernemers kunnen verschillende maatregelen nemen om de klanttevredenheid te verbeteren. Dat zegt klantexpert Michel Stevens van het bedrijf goCX. Het bedrijf is gespecialiseerd in het optimaliseren van klantrelaties.

Stevens vindt het belangrijk dat de eerste indruk die je een klant geeft, positief is. “Begin met een vriendelijke begroeting. Wie zijn jouw klanten en wat vinden zij belangrijk?”

Voor klanten kan een bezoek aan een carwash soms stressvol zijn. Daar houden carwashondernemers het beste rekening mee. “Stel hen gerust, bijvoorbeeld met een handgebaar of knipoog. Zeg hen dat ze rustig kunnen zijn en alle tijd van de wereld hebben. Dan voelt de klant zich op zijn gemak. Mocht de klant dan iets tegenkomen in de carwash, dan weet hij dat hij geholpen zal worden.”

Netheid

De netheid is – zeker bij wasstraten – een belangrijk punt. De klant heeft tijdens de wasbeurt immers alle tijd om rond te kijken. “Het is goed om er in de eerste plaats voor te zorgen dat de carwash er netjes uitziet”, zegt Stevens. “Hoe langer de klant wacht, hoe meer tijd hij heeft om rond te kijken.”

Bij onbemande carwashes is het van belang dat het bedrijf goed bereikbaar is via een telefoonnummer of op WhatsApp. “In veel landen verloopt alles via WhatsApp”, verklaart Stevens. “Ik had een keer een probleem met de biljettenwisselaar. Dan is het fijn als ik snel geholpen kan worden.”

Ook de tankshop

Stevens heeft tot slot nog enkele tips voor de shops van tankstations. “Dat is ook belangrijk voor de klantbeleving”, benadrukt hij. “Ik was laatst in een tankstation. Ik moest naar de man achter de kassa wuiven om zijn aandacht te trekken. Een goede klantbeleving is geld waard. Mensen zijn bereid daar extra voor te betalen. Elke procent die je kunt winnen, is meegenomen.”

Lees ook:

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.