Onbemand en onbeperkt

Basic Wash is klaar om op te schalen: ‘We zijn op zoek naar meer locaties’

Vincent Baas en Thom Mekelenkamp, oprichters van Basic Wash Foto's: Basic Wash

De carwashbranche kan er niet meer omheen: de kenmerkende roze en donkergrijze kleuren van Basic Wash worden op steeds meer locaties zichtbaar. Basic Wash exploiteert elke locatie als een onbemande carwash. Met Carwash Eerbeek als meest recente toevoeging, telt het bedrijf momenteel veertien locaties. Volgens mede-eigenaar Vincent Baas blijft het daar niet bij. “We zijn op zoek naar meer locaties om ons netwerk uit te breiden.”

Basic Wash opende de eerste waslocatie in oktober 2021 in Sint Willebrord. En vanaf dat moment is het snel gegaan, zegt Vincent Baas, die samen met compagnon Thom Mekelenkamp het bedrijf heeft opgericht. “Alleen al in het afgelopen jaar hebben we acht locaties volledig verbouwd en nieuwe machines geplaatst. Elke vier weken waren we wel bezig met een nieuwe locatie. Dat was hard werken, kan ik je vertellen.”

Het harde werken werpt zijn vruchten af, want in korte tijd is Basic Wash flink gegroeid. Momenteel exploiteert het bedrijf veertien locaties met onbemande carwashes en wasboxen, voornamelijk gevestigd in Zuid-Holland en Noord-Brabant. Carwash Eerbeek is de meest recente toevoeging en wordt sinds 1 juli door Basic Wash geëxploiteerd. Deze carwash wordt volledig onbemand, er komt een nieuwe WashTec-rollover in en de vier wasboxen worden voorzien van nieuwe techniek.

‘Powered by’

Niet alle veertien locaties worden volledig geëxploiteerd door Basic Wash. Er zijn ook carwashes die samen met de ondernemer worden gerund. En er is het ‘Powered by Basic Wash’-concept. “We hebben gemerkt dat zeker de grote oliemaatschappijen wel van onze diensten gebruik willen maken maar geen Basic Wash op de luifel willen hebben staan”, legt Baas uit. “Voor de ‘Powered by’-locaties doen we onder meer het beheer en verhogen we de uptime. Daarbij zorgen we met de acceptatie van abonnementen voor extra omzet.”

(Tekst gaat verder onder de foto)

Basic Wash op bedrijventerrein Minervum in Breda, met een onbemande rollover van WashTec.

Op Carwash Eerbeek na zijn alle locaties aangesloten bij een tankstation. Dat past volgens Baas bij het onbemande wasconcept. “Tankstations hebben doorgaans een rollover-carwash en wasboxen. En dat werkt voor ons heel goed. Ik zie een kettingwasstraat nog niet zo snel onbemand worden. Ik weet dat daar wel initiatieven voor zijn, maar dan moet er wel flink op snelheid worden ingeleverd.”

Op afstand

De carwashes van Basic Wash zijn volledig geautomatiseerd en alles gaat op afstand. Baas: “We hebben altijd een volledig beeld van de washal en de in- en uitrit, zodat we alles goed kunnen monitoren. En we hebben een eigen carwashcontroller gebouwd die gekoppeld kan worden aan verschillende merken rollovers. Zo hebben we installaties van WashTec, Istobal/Eenzet en Kärcher, en dat gaat prima.”

Hierdoor zijn ze volgens Baas in staat om snel op een storing te reageren. “Wanneer een machine in storing gaat, komt er direct bij ons een melding binnen. Vaak zien we het nog eerder dan de medewerker in het tankstation. We bellen dan altijd even om te zeggen dat de machine een storing heeft, om het vervolgens op afstand te resetten. De medewerker van de shop hoeft het tankstation dus niet uit om naar de carwash te kijken. Hierdoor wordt het proces in het tankstation niet verstoord. En omdat we de machine weer snel draaiende kunnen krijgen, verliest de ondernemer geen omzet.” Overigens blijft het beheer niet alleen bij klantenservice en het oplossen van storingen: “Basic Wash kan de locatie volledig ontzorgen door middel van het bijvullen van chemie, schoonmaak en marketing.”

(Tekst gaat verder onder de foto’s)

Basic Wash kenmerkt zich door de roze en donkergrijze kleuren, met op de foto een locatie in Oosterhout.
Een rollover van Kärcher.

Onbeperkt wassen

Basic Wash focust op onbeperkt abonnementwassen. Voor een vast bedrag vanaf 9,50 euro per maand kan de klant op elke locatie van Basic Wash terecht voor een wasbeurt. Het basic wasprogramma kost 4,99 euro. Dat betekent dat de klant het bedrag voor het abonnement al bij de tweede wasbeurt eruit haalt. “Dat is ook onze boodschap naar de klant toe: als je meer dan één keer komt wassen, dan is een abonnement voordeliger.”

Hoewel losse wassingen nog steeds het grootste deel van de omzet bepalen, ziet Baas het aantal abonnementen wel groeien. “Dit verschilt per locatie. Er zijn locaties waar een significant deel van de omzet uit abonnementen komt. En dat is heel fijn. Want ook als je maanden hebt dat het erg veel regent, krijg je nog steeds de maandelijkse omzet terug.”

Baas vervolgt: “We zijn natuurlijk niet de enigen die brood zien in abonnementen. Het is een trend van de afgelopen jaren, zeker ook in de carwashbranche. In het begin kan het wat moeite kosten om klanten ervan te overtuigen. Maar wanneer ze eenmaal gewend zijn om voor een vast bedrag per maand, op ieder moment en op elke locatie te kunnen wassen, willen ze het niet meer anders.”

24/7

Vijf van de locaties zijn zeven dagen per week, 24 uur per dag geopend. Baas zou dat het liefst voor elke carwash willen. “Maar helaas kan dat niet, omdat sommige locaties in een woonwijk liggen of op een plek waar dat gewoonweg niet kan en mag. Maar waar dat wel mogelijk is, proberen we de openingstijden zoveel mogelijk te verruimen.” Volgens Baas is dat vooral voor zakelijke klanten interessant. “Taxibedrijven bijvoorbeeld werken met verschillende shifts. Die vinden het prettig om ‘s avonds laat de auto te kunnen wassen of juist vroeg in de ochtend.”

(Tekst gaat verder onder de foto)

De locaties van Basic Wash zijn volledig geautomatiseerd en alles gaat op afstand.

Opschalen

Het bedrijf is momenteel druk bezig met het afronden van een nieuw softwareplatform. Volgens Baas is dat essentieel om verder te kunnen groeien. “We zijn zo snel gegaan, dat we op een gegeven moment tegen elkaar hebben gezegd: we moeten ook de tijd nemen om onze software verder te ontwikkelen. Zeker ook op operationeel vlak. We zien dat de locaties die we hebben aangesloten veel meer auto’s zijn gaan wassen. Daar moet je wel op ingericht zijn, anders kom je niet verder. Wanneer deze fase klaar is, zijn we gereed om verder op te schalen”, aldus Baas.

Die opschaling houdt ook in dat Basic Wash dit jaar nog verder gaat uitbreiden. “We zijn op zoek naar meerdere locaties. En omdat alles op afstand is, kunnen dat locaties in het hele land zijn.” Tegelijkertijd willen ze niet te hard van stapel lopen. “Er zijn voor nu nog een beperkt aantal plekken beschikbaar, want we willen het wel goed doen. Daarnaast hangt het er ook van af of het een Basic Wash- of een ‘Powered by’-locatie betreft. ‘Powered by’ kunnen we redelijk snel uitrollen, want dat is voornamelijk het plaatsen van onze techniek. Terwijl Basic Wash een vrij intensief project is, omdat we daar de carwash helemaal ombouwen. Daar zijn we al gauw een maand mee bezig. Dus daar kunnen we niet te veel tegelijk van hebben.”

“Voor het komende jaar willen we in ieder geval de locaties die we in de pijplijn hebben zitten, afronden en omzetten. En daarna kijken we verder. Wat dit jaar niet kan, pakken we volgend jaar op.”

Oprichters van Basic Wash Vincent Baas (links) en Thom Mekelenkamp (rechts) zijn klaar voor de volgende stap.

Lees ook:

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Basic Wash is klaar om op te schalen: ‘We zijn op zoek naar meer locaties’ | CarwashPro
Onbemand en onbeperkt

Basic Wash is klaar om op te schalen: ‘We zijn op zoek naar meer locaties’

Vincent Baas en Thom Mekelenkamp, oprichters van Basic Wash Foto's: Basic Wash

De carwashbranche kan er niet meer omheen: de kenmerkende roze en donkergrijze kleuren van Basic Wash worden op steeds meer locaties zichtbaar. Basic Wash exploiteert elke locatie als een onbemande carwash. Met Carwash Eerbeek als meest recente toevoeging, telt het bedrijf momenteel veertien locaties. Volgens mede-eigenaar Vincent Baas blijft het daar niet bij. “We zijn op zoek naar meer locaties om ons netwerk uit te breiden.”

Basic Wash opende de eerste waslocatie in oktober 2021 in Sint Willebrord. En vanaf dat moment is het snel gegaan, zegt Vincent Baas, die samen met compagnon Thom Mekelenkamp het bedrijf heeft opgericht. “Alleen al in het afgelopen jaar hebben we acht locaties volledig verbouwd en nieuwe machines geplaatst. Elke vier weken waren we wel bezig met een nieuwe locatie. Dat was hard werken, kan ik je vertellen.”

Het harde werken werpt zijn vruchten af, want in korte tijd is Basic Wash flink gegroeid. Momenteel exploiteert het bedrijf veertien locaties met onbemande carwashes en wasboxen, voornamelijk gevestigd in Zuid-Holland en Noord-Brabant. Carwash Eerbeek is de meest recente toevoeging en wordt sinds 1 juli door Basic Wash geëxploiteerd. Deze carwash wordt volledig onbemand, er komt een nieuwe WashTec-rollover in en de vier wasboxen worden voorzien van nieuwe techniek.

‘Powered by’

Niet alle veertien locaties worden volledig geëxploiteerd door Basic Wash. Er zijn ook carwashes die samen met de ondernemer worden gerund. En er is het ‘Powered by Basic Wash’-concept. “We hebben gemerkt dat zeker de grote oliemaatschappijen wel van onze diensten gebruik willen maken maar geen Basic Wash op de luifel willen hebben staan”, legt Baas uit. “Voor de ‘Powered by’-locaties doen we onder meer het beheer en verhogen we de uptime. Daarbij zorgen we met de acceptatie van abonnementen voor extra omzet.”

(Tekst gaat verder onder de foto)

Basic Wash op bedrijventerrein Minervum in Breda, met een onbemande rollover van WashTec.

Op Carwash Eerbeek na zijn alle locaties aangesloten bij een tankstation. Dat past volgens Baas bij het onbemande wasconcept. “Tankstations hebben doorgaans een rollover-carwash en wasboxen. En dat werkt voor ons heel goed. Ik zie een kettingwasstraat nog niet zo snel onbemand worden. Ik weet dat daar wel initiatieven voor zijn, maar dan moet er wel flink op snelheid worden ingeleverd.”

Op afstand

De carwashes van Basic Wash zijn volledig geautomatiseerd en alles gaat op afstand. Baas: “We hebben altijd een volledig beeld van de washal en de in- en uitrit, zodat we alles goed kunnen monitoren. En we hebben een eigen carwashcontroller gebouwd die gekoppeld kan worden aan verschillende merken rollovers. Zo hebben we installaties van WashTec, Istobal/Eenzet en Kärcher, en dat gaat prima.”

Hierdoor zijn ze volgens Baas in staat om snel op een storing te reageren. “Wanneer een machine in storing gaat, komt er direct bij ons een melding binnen. Vaak zien we het nog eerder dan de medewerker in het tankstation. We bellen dan altijd even om te zeggen dat de machine een storing heeft, om het vervolgens op afstand te resetten. De medewerker van de shop hoeft het tankstation dus niet uit om naar de carwash te kijken. Hierdoor wordt het proces in het tankstation niet verstoord. En omdat we de machine weer snel draaiende kunnen krijgen, verliest de ondernemer geen omzet.” Overigens blijft het beheer niet alleen bij klantenservice en het oplossen van storingen: “Basic Wash kan de locatie volledig ontzorgen door middel van het bijvullen van chemie, schoonmaak en marketing.”

(Tekst gaat verder onder de foto’s)

Basic Wash kenmerkt zich door de roze en donkergrijze kleuren, met op de foto een locatie in Oosterhout.
Een rollover van Kärcher.

Onbeperkt wassen

Basic Wash focust op onbeperkt abonnementwassen. Voor een vast bedrag vanaf 9,50 euro per maand kan de klant op elke locatie van Basic Wash terecht voor een wasbeurt. Het basic wasprogramma kost 4,99 euro. Dat betekent dat de klant het bedrag voor het abonnement al bij de tweede wasbeurt eruit haalt. “Dat is ook onze boodschap naar de klant toe: als je meer dan één keer komt wassen, dan is een abonnement voordeliger.”

Hoewel losse wassingen nog steeds het grootste deel van de omzet bepalen, ziet Baas het aantal abonnementen wel groeien. “Dit verschilt per locatie. Er zijn locaties waar een significant deel van de omzet uit abonnementen komt. En dat is heel fijn. Want ook als je maanden hebt dat het erg veel regent, krijg je nog steeds de maandelijkse omzet terug.”

Baas vervolgt: “We zijn natuurlijk niet de enigen die brood zien in abonnementen. Het is een trend van de afgelopen jaren, zeker ook in de carwashbranche. In het begin kan het wat moeite kosten om klanten ervan te overtuigen. Maar wanneer ze eenmaal gewend zijn om voor een vast bedrag per maand, op ieder moment en op elke locatie te kunnen wassen, willen ze het niet meer anders.”

24/7

Vijf van de locaties zijn zeven dagen per week, 24 uur per dag geopend. Baas zou dat het liefst voor elke carwash willen. “Maar helaas kan dat niet, omdat sommige locaties in een woonwijk liggen of op een plek waar dat gewoonweg niet kan en mag. Maar waar dat wel mogelijk is, proberen we de openingstijden zoveel mogelijk te verruimen.” Volgens Baas is dat vooral voor zakelijke klanten interessant. “Taxibedrijven bijvoorbeeld werken met verschillende shifts. Die vinden het prettig om ‘s avonds laat de auto te kunnen wassen of juist vroeg in de ochtend.”

(Tekst gaat verder onder de foto)

De locaties van Basic Wash zijn volledig geautomatiseerd en alles gaat op afstand.

Opschalen

Het bedrijf is momenteel druk bezig met het afronden van een nieuw softwareplatform. Volgens Baas is dat essentieel om verder te kunnen groeien. “We zijn zo snel gegaan, dat we op een gegeven moment tegen elkaar hebben gezegd: we moeten ook de tijd nemen om onze software verder te ontwikkelen. Zeker ook op operationeel vlak. We zien dat de locaties die we hebben aangesloten veel meer auto’s zijn gaan wassen. Daar moet je wel op ingericht zijn, anders kom je niet verder. Wanneer deze fase klaar is, zijn we gereed om verder op te schalen”, aldus Baas.

Die opschaling houdt ook in dat Basic Wash dit jaar nog verder gaat uitbreiden. “We zijn op zoek naar meerdere locaties. En omdat alles op afstand is, kunnen dat locaties in het hele land zijn.” Tegelijkertijd willen ze niet te hard van stapel lopen. “Er zijn voor nu nog een beperkt aantal plekken beschikbaar, want we willen het wel goed doen. Daarnaast hangt het er ook van af of het een Basic Wash- of een ‘Powered by’-locatie betreft. ‘Powered by’ kunnen we redelijk snel uitrollen, want dat is voornamelijk het plaatsen van onze techniek. Terwijl Basic Wash een vrij intensief project is, omdat we daar de carwash helemaal ombouwen. Daar zijn we al gauw een maand mee bezig. Dus daar kunnen we niet te veel tegelijk van hebben.”

“Voor het komende jaar willen we in ieder geval de locaties die we in de pijplijn hebben zitten, afronden en omzetten. En daarna kijken we verder. Wat dit jaar niet kan, pakken we volgend jaar op.”

Oprichters van Basic Wash Vincent Baas (links) en Thom Mekelenkamp (rechts) zijn klaar voor de volgende stap.

Lees ook:

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.