Versterk de merkbeleving

‘Zorg dat de klant jouw merk als A-merk gaat zien’

"Lokale carwashes kunnen flink profiteren van marketing, juist omdat ze lokaal georiënteerd zijn." Illustratie: Shutterstock

Lokale carwashes hebben enorm veel te winnen met de juiste marketingstrategieën. Van het vergroten van de naamsbekendheid tot het aantrekken van meer klanten naar de wasstraat – de voordelen zijn duidelijk. Maar hoe pak je dat aan? In dit artikel delen experts op het gebied van data en marketing essentiële tips en inzichten die elke carwash kunnen transformeren tot een begrip in de regio.

Marketingbureau 8th Gear is gespecialiseerd in carwashmarketing en ziet dat hier steeds meer aandacht voor is. “Ik kan moeilijk voor de hele branche spreken, maar als ik kijk naar de partners van 8th Gear, zie ik dat wij langzaam groeien in de grootte van de marketingbudgetten die wij mogen inzetten”, zegt eigenaar Justin Huijmans. “Dat ligt ook wel in de lijn der verwachting, want de branche wordt, op een positieve manier, steeds competitiever.”

De grootste drijfveer om wel of niet aan marketing te doen, is volgens Huijmans de ambitie van een ondernemer en de budgetten die nodig zijn om die ambitie vorm te geven. “Maar met relatief kleine budgetten kunnen wij vaak al een sterke basis leggen, zoals het verzamelen van data – zowel offline als online – en het opbouwen van een database zodat wij de klanten regelmatig kunnen benaderen. Hier worden de voordelen wel van ingezien.”

A-merk

Lokale carwashes kunnen flink profiteren van marketing, juist omdat ze lokaal georiënteerd zijn. Huijmans: “Als ik kijk naar onze partners, de ondernemers waar wij voor werken, hebben ze vaak een mooi netwerk of kennen ze ‘via via’ een andere ondernemer, zoals een franchisenemer van een supermarkt, waar wij mee kunnen samenwerken. Dan leggen de ondernemers vaak eerst zelf contact en daarna neem ik het over om een voorstel te doen waar beide partijen iets aan hebben. Als de uitstraling van je merk in orde is, zoals logo en huisstijl, dan versterken dit soort lokale acties de merkbeleving en kan de klant jouw merk echt als een lokaal A-merk gaan zien.”

Lokale acties zijn altijd onderdeel van een overkoepelende strategie met een duidelijk doel, zoals nieuwe klanten aantrekken, bestaande klanten vaker laten wassen of de database vergroten. “Afhankelijk van het doel kunnen wij dit perfect meetbaar maken. Bijvoorbeeld door een stijging te laten zien van het percentage nieuwe kentekens of het aantal nieuwe klantprofielen in de database.”

Wel of niet uitbesteden?

Wat een struikelblok zou kunnen zijn voor ondernemers om eraan te beginnen, is dat marketing tijd kost. Het uitbesteden zou een goede optie zijn, maar toch is dat volgens Huijmans niet direct nodig. “Ik denk dat je altijd van je eigen kracht moet uitgaan en eerst naar jezelf of je team kunt kijken. Misschien is iemand al goed in social media of vormgeving of heeft diegene de ambitie om hierin te groeien.”

Hij plaatst daar wel een kanttekening bij: “Mijn ervaring is alleen wel dat het vrij lastig is om medewerkers te vinden die alle facetten beheersen. Zoals het beheren van een database, vormgeving, kennis van de kassa, het maken van online advertenties via Meta (Facebook en Instagram) of Google en het maken van een video en e-mailing. En dit ook nog eens allemaal samen laten werken en de resultaten meetbaar maken voor een goed vervolgplan. Wanneer een ondernemer kiest voor het uitbesteden, denk ik wel dat je het sneller goed doet, aangezien wij alle ‘fouten’ al hebben gemaakt en al zoveel hebben getest. Hierdoor weten wij inmiddels wel hoe je iedere euro zo besteedt dat er meer omzet wordt gemaakt.”

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

“Denk niet alleen in offline communicatie, maar ook in online communicatie. Via de online kanalen kun je heel lokaal de doelgroep bereiken met de boodschap die jij wilt”, aldus Huijmans.

Meeliften

Waar moet je zoal op letten wanneer je begint met marketing? Huijmans deelt een paar belangrijke tips. “Naast het zorgen dat de basics in orde zijn, is het goed om lokale samenwerkingspartners te hebben die al veel transacties verwerken. Hier kun je op meeliften. Denk aan een supermarkt, bouwmarkt, groothandel of evenement. Maar ook aan medewerkers van de samenwerkingspartner. Geef een gratis wasbeurt of een andere tegemoetkoming zodat ze weten wie je bent en wat je doet, zodat ze jou gaan promoten. Ze zijn namelijk de belangrijkste schakel van een lokale samenwerking. Zij moeten de actie meegeven.”

“Denk niet alleen in offline communicatie, maar ook in online communicatie”, vervolgt hij. “Via de online kanalen kun je heel lokaal de doelgroep bereiken met de boodschap die jij wilt. Dit kunnen vacaturepromoties zijn voor als je werknemers zoekt, maar je kunt ook inhaken met advertenties op een lokaal evenement, zoals een dorpsfeest, of een lokale trigger om extra te komen wassen (klei op de wegen, lokaal Saharazand of strooizout). En de laatste tip: wat is lokaal? Heb je al eens al je data bekeken en letterlijk in kaart gebracht? Ik weet zeker dat het je zal verbazen hoe ‘regionaal’ ‘lokaal’ eigenlijk is.”

Ouderwets

Dollie Schouten-Tuininga is vorig jaar met GRIT gestart: een datagedreven carwashplatform dat ondernemers helpt om hun marketing naar een hoger plan te tillen. Zij merkt op dat de marketingactiviteiten in de carwashbranche nog steeds heel generiek zijn en eigenlijk ook ouderwets. “Met name op het gebied van datagebruik, klantgedrag en loyaliteit”, legt ze uit. Volgens haar is het wel degelijk van belang om hierop in te spelen. “Het gebruik van data en inzichten wordt in veel branches al benut, maar in de carwashbranche nog veel te weinig. Dat is absoluut een gemiste kans. Een ondernemer die de volgende stappen in zijn onderneming wil zetten, kan niet elk jaar generieke campagnes blijven uitvoeren voor dezelfde klantgroep en via dezelfde kanalen.”

“Wanneer er middels data inzichten verkregen worden in het klantgedrag van juist verschillende groepen klanten, kan hier met campagnes op ingespeeld worden”, gaat Schouten-Tuininga verder. “Consumenten ontvangen dan communicatie die voor hen relevant is, waardoor zij geactiveerd worden om te gaan wassen. Vervolgens wil je als ondernemer deze consumentenrelatie vasthouden en uitbreiden; hiervoor is een loyaliteitsprogramma goed te gebruiken. In zijn totaliteit wordt hiermee dus het rendement verhoogd op de korte en lange termijn. En daar zetten we met GRIT op in.”

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

“Wanneer er middels data inzichten verkregen worden in het klantgedrag van juist verschillende groepen klanten, kan hier met campagnes op ingespeeld worden”, zegt Schouten-Tuininga.

De eerste stappen

Maar waar te beginnen met data? “Het hoeft niet lastig te zijn om meer datagedreven te werken”, benadrukt Schouten-Tuininga. “De eerste paar stappen hierin kunnen al veel verschil maken voor het aantal wassingen en de gemiddelde prijs. Deze eerste stap kan dan dienen als fundering voor elke volgende fase.”

“In het geval van carwashes en rollovers bij een tankstation, kun je beginnen met het intensiveren van het benaderen van de petrolklanten om te gaan wassen en hierbij als volgende stap klantdata te verzamelen. Dan is het mogelijk om de juiste communicatie op te starten, handmatig of geautomatiseerd, zodat klanten gaan tanken én wassen en dit vervolgens juist ook vaker gaan doen. Dit wordt gerealiseerd door hen relevante en persoonlijke communicatie te sturen, waardoor deze klanten opnieuw geactiveerd worden om te gaan wassen of het beste wasprogramma te kiezen”, aldus Schouten-Tuininga.

Belangrijkste basics

Wat zijn de belangrijkste marketing basics voor carwashes? 8th Gear zet het op een rij:

● Zorg dat operationeel alles in orde is zodat marketing echt een toegevoegde waarde heeft en als vliegwiel kan functioneren.
● Zorg dat je merk in orde is (huisstijl, logo etc.) zodat je herkenbaar bent.
● Kies voor laagdrempelige, leuke acties die in de lijn liggen met je carwash zodat mensen direct een goede indruk van je hebben.
● Zorg dat de lokale campagnes via meerdere kanalen zichtbaar zijn en overal dezelfde uitstraling hebben: via social media, op de locatie zelf en in e-mails. Dit verhoogt de zichtbaarheid van de lokale campagne en daarmee de betrokkenheid van de klant.
● Maak het doel haalbaar en meetbaar, zodat je het succes kunt vieren met je team.

Lees ook:

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Zorg dat de klant jouw merk als A-merk gaat zien’ | CarwashPro
Versterk de merkbeleving

‘Zorg dat de klant jouw merk als A-merk gaat zien’

"Lokale carwashes kunnen flink profiteren van marketing, juist omdat ze lokaal georiënteerd zijn." Illustratie: Shutterstock

Lokale carwashes hebben enorm veel te winnen met de juiste marketingstrategieën. Van het vergroten van de naamsbekendheid tot het aantrekken van meer klanten naar de wasstraat – de voordelen zijn duidelijk. Maar hoe pak je dat aan? In dit artikel delen experts op het gebied van data en marketing essentiële tips en inzichten die elke carwash kunnen transformeren tot een begrip in de regio.

Marketingbureau 8th Gear is gespecialiseerd in carwashmarketing en ziet dat hier steeds meer aandacht voor is. “Ik kan moeilijk voor de hele branche spreken, maar als ik kijk naar de partners van 8th Gear, zie ik dat wij langzaam groeien in de grootte van de marketingbudgetten die wij mogen inzetten”, zegt eigenaar Justin Huijmans. “Dat ligt ook wel in de lijn der verwachting, want de branche wordt, op een positieve manier, steeds competitiever.”

De grootste drijfveer om wel of niet aan marketing te doen, is volgens Huijmans de ambitie van een ondernemer en de budgetten die nodig zijn om die ambitie vorm te geven. “Maar met relatief kleine budgetten kunnen wij vaak al een sterke basis leggen, zoals het verzamelen van data – zowel offline als online – en het opbouwen van een database zodat wij de klanten regelmatig kunnen benaderen. Hier worden de voordelen wel van ingezien.”

A-merk

Lokale carwashes kunnen flink profiteren van marketing, juist omdat ze lokaal georiënteerd zijn. Huijmans: “Als ik kijk naar onze partners, de ondernemers waar wij voor werken, hebben ze vaak een mooi netwerk of kennen ze ‘via via’ een andere ondernemer, zoals een franchisenemer van een supermarkt, waar wij mee kunnen samenwerken. Dan leggen de ondernemers vaak eerst zelf contact en daarna neem ik het over om een voorstel te doen waar beide partijen iets aan hebben. Als de uitstraling van je merk in orde is, zoals logo en huisstijl, dan versterken dit soort lokale acties de merkbeleving en kan de klant jouw merk echt als een lokaal A-merk gaan zien.”

Lokale acties zijn altijd onderdeel van een overkoepelende strategie met een duidelijk doel, zoals nieuwe klanten aantrekken, bestaande klanten vaker laten wassen of de database vergroten. “Afhankelijk van het doel kunnen wij dit perfect meetbaar maken. Bijvoorbeeld door een stijging te laten zien van het percentage nieuwe kentekens of het aantal nieuwe klantprofielen in de database.”

Wel of niet uitbesteden?

Wat een struikelblok zou kunnen zijn voor ondernemers om eraan te beginnen, is dat marketing tijd kost. Het uitbesteden zou een goede optie zijn, maar toch is dat volgens Huijmans niet direct nodig. “Ik denk dat je altijd van je eigen kracht moet uitgaan en eerst naar jezelf of je team kunt kijken. Misschien is iemand al goed in social media of vormgeving of heeft diegene de ambitie om hierin te groeien.”

Hij plaatst daar wel een kanttekening bij: “Mijn ervaring is alleen wel dat het vrij lastig is om medewerkers te vinden die alle facetten beheersen. Zoals het beheren van een database, vormgeving, kennis van de kassa, het maken van online advertenties via Meta (Facebook en Instagram) of Google en het maken van een video en e-mailing. En dit ook nog eens allemaal samen laten werken en de resultaten meetbaar maken voor een goed vervolgplan. Wanneer een ondernemer kiest voor het uitbesteden, denk ik wel dat je het sneller goed doet, aangezien wij alle ‘fouten’ al hebben gemaakt en al zoveel hebben getest. Hierdoor weten wij inmiddels wel hoe je iedere euro zo besteedt dat er meer omzet wordt gemaakt.”

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

“Denk niet alleen in offline communicatie, maar ook in online communicatie. Via de online kanalen kun je heel lokaal de doelgroep bereiken met de boodschap die jij wilt”, aldus Huijmans.

Meeliften

Waar moet je zoal op letten wanneer je begint met marketing? Huijmans deelt een paar belangrijke tips. “Naast het zorgen dat de basics in orde zijn, is het goed om lokale samenwerkingspartners te hebben die al veel transacties verwerken. Hier kun je op meeliften. Denk aan een supermarkt, bouwmarkt, groothandel of evenement. Maar ook aan medewerkers van de samenwerkingspartner. Geef een gratis wasbeurt of een andere tegemoetkoming zodat ze weten wie je bent en wat je doet, zodat ze jou gaan promoten. Ze zijn namelijk de belangrijkste schakel van een lokale samenwerking. Zij moeten de actie meegeven.”

“Denk niet alleen in offline communicatie, maar ook in online communicatie”, vervolgt hij. “Via de online kanalen kun je heel lokaal de doelgroep bereiken met de boodschap die jij wilt. Dit kunnen vacaturepromoties zijn voor als je werknemers zoekt, maar je kunt ook inhaken met advertenties op een lokaal evenement, zoals een dorpsfeest, of een lokale trigger om extra te komen wassen (klei op de wegen, lokaal Saharazand of strooizout). En de laatste tip: wat is lokaal? Heb je al eens al je data bekeken en letterlijk in kaart gebracht? Ik weet zeker dat het je zal verbazen hoe ‘regionaal’ ‘lokaal’ eigenlijk is.”

Ouderwets

Dollie Schouten-Tuininga is vorig jaar met GRIT gestart: een datagedreven carwashplatform dat ondernemers helpt om hun marketing naar een hoger plan te tillen. Zij merkt op dat de marketingactiviteiten in de carwashbranche nog steeds heel generiek zijn en eigenlijk ook ouderwets. “Met name op het gebied van datagebruik, klantgedrag en loyaliteit”, legt ze uit. Volgens haar is het wel degelijk van belang om hierop in te spelen. “Het gebruik van data en inzichten wordt in veel branches al benut, maar in de carwashbranche nog veel te weinig. Dat is absoluut een gemiste kans. Een ondernemer die de volgende stappen in zijn onderneming wil zetten, kan niet elk jaar generieke campagnes blijven uitvoeren voor dezelfde klantgroep en via dezelfde kanalen.”

“Wanneer er middels data inzichten verkregen worden in het klantgedrag van juist verschillende groepen klanten, kan hier met campagnes op ingespeeld worden”, gaat Schouten-Tuininga verder. “Consumenten ontvangen dan communicatie die voor hen relevant is, waardoor zij geactiveerd worden om te gaan wassen. Vervolgens wil je als ondernemer deze consumentenrelatie vasthouden en uitbreiden; hiervoor is een loyaliteitsprogramma goed te gebruiken. In zijn totaliteit wordt hiermee dus het rendement verhoogd op de korte en lange termijn. En daar zetten we met GRIT op in.”

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

“Wanneer er middels data inzichten verkregen worden in het klantgedrag van juist verschillende groepen klanten, kan hier met campagnes op ingespeeld worden”, zegt Schouten-Tuininga.

De eerste stappen

Maar waar te beginnen met data? “Het hoeft niet lastig te zijn om meer datagedreven te werken”, benadrukt Schouten-Tuininga. “De eerste paar stappen hierin kunnen al veel verschil maken voor het aantal wassingen en de gemiddelde prijs. Deze eerste stap kan dan dienen als fundering voor elke volgende fase.”

“In het geval van carwashes en rollovers bij een tankstation, kun je beginnen met het intensiveren van het benaderen van de petrolklanten om te gaan wassen en hierbij als volgende stap klantdata te verzamelen. Dan is het mogelijk om de juiste communicatie op te starten, handmatig of geautomatiseerd, zodat klanten gaan tanken én wassen en dit vervolgens juist ook vaker gaan doen. Dit wordt gerealiseerd door hen relevante en persoonlijke communicatie te sturen, waardoor deze klanten opnieuw geactiveerd worden om te gaan wassen of het beste wasprogramma te kiezen”, aldus Schouten-Tuininga.

Belangrijkste basics

Wat zijn de belangrijkste marketing basics voor carwashes? 8th Gear zet het op een rij:

● Zorg dat operationeel alles in orde is zodat marketing echt een toegevoegde waarde heeft en als vliegwiel kan functioneren.
● Zorg dat je merk in orde is (huisstijl, logo etc.) zodat je herkenbaar bent.
● Kies voor laagdrempelige, leuke acties die in de lijn liggen met je carwash zodat mensen direct een goede indruk van je hebben.
● Zorg dat de lokale campagnes via meerdere kanalen zichtbaar zijn en overal dezelfde uitstraling hebben: via social media, op de locatie zelf en in e-mails. Dit verhoogt de zichtbaarheid van de lokale campagne en daarmee de betrokkenheid van de klant.
● Maak het doel haalbaar en meetbaar, zodat je het succes kunt vieren met je team.

Lees ook:

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.